Keberkesanan Pendidikan Abad Ke-21 ini bukan sekadar tertumpu pada prasarana dan susun atur bilik darjah tetapi penentu utama kejayaan adalah aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan murid bukan berpusatkan guru.
Guru perlu menjadi pemudahcara kepada murid dalam sesuatu aktiviti di dalam kelas.
Warga pendidikan perlu mempersiapkan diri dengan Kemahiran Terkini dalam Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21 kerana mereka adalah jentera pelaksana untuk segala dasar-dasar yang dirancang oleh Kerajaan.
FOKUS
|
ELEMEN
|
CATATAN
|
PEMERHATIAN
|
FIZIKAL
|
Susun Atur Kerusi Dan Meja
|
·
Mencukupi
·
4 – 6 Orang
·
Selesa
|
|
Media Pengajaran Dan Pembelajaran (Media Elektronik/Bukan
Elektronik)
*Papan Kenyataan, Papan Putih/Hitam, Komputer, Radio Dsb.
Semua Alatan Yang Digunakan Untuk Memudahkan Penyampaian PDP
|
·
Mencukupi
·
Berfungsi
·
Kedudukan Sesuai
·
Mudah Diakses
|
|
|
Pengudaraan Dan Pencahayaan
|
Lihat Pada Langsir, Tingkap, Dan Sisir Angin
|
|
|
Lampu
|
·
Mencukupi
·
Berfungsi
|
|
|
Kipas
|
·
Mencukupi
·
Berfungsi
|
|
|
Meja Dan Kerusi Guru
|
·
Strategik
·
Berfungsi
|
|
|
SOSIAL
|
Carta Organisasi
|
·
Dipamerkan
·
Mudah Dilihat
·
Terkini
·
Disahkan Oleh Pentadbir Sekolah
|
|
Jadual Waktu
|
|
||
Jadual Tugasan
|
|
||
Peraturan Kelas
|
|
||
Buku Kawalan Murid
|
|
||
Pas Keluar Kelas
|
|
||
Pelan Lantai
|
|
||
Visi Dan Misi
|
|
||
Pelan Kebakaran
|
|
||
Surat Siaran Semasa
|
|
||
EMOSI
|
Sudut Pencapaian
|
·
Akademik
·
Kokurikulum
·
Sumbangan Luar
|
|
Sudut Ganjaran
|
·
PDP
·
Individu/Kumpulan
·
Harian/Mingguan/Bulanan
|
|
|
Sudut Hasil Kerja Murid
*konkrit material seperti puppet, model rumah, origami dsb
|
·
PDP
·
Individu/Kumpulan
·
Dipamerkan
|
|
|
Sudut Aktiviti Murid
*digunakan ketika masa senggang seperti permainan dalaman,
ruang bercerita dsb
|
·
Mudah akses
·
Selesa
·
Strategik
·
Mesra murid abad 21
|
|
|
SUDUT EKSPLORASI INTELEKTUAL
|
Sudut Mata Pelajaran
*meliputi semua subjek. Tidak semestinya di papan
kenyataan.
# guna konsep 1:3. Satu ruang konsep guru, 3 ruang
pemahaman murid.
|
·
Berinformasi
·
Memenuhi DSKP/SP
·
Boleh dibaca
·
Bahan pemahaman murid disemak guru
|
|
Sudut PPPM (Aspirasi Murid/ KBAT/ I-Think)
|
·
Dipamerkan
·
Mudah akses
|
|
|
Perpustakaan Mini
|
·
Mudah Akses
·
Mesra Murid Abad 21
·
Berinformasi
|
|
|
Sudut NILAM
|
|
||
Sudut Kesedaran Isu Semasa
|
|
||
Sudut Kesedaran Alam Sekitar
|
|
||
TOOL KITS
|
Student Respond
System
*traffic light/kad emosi
|
·
Mencukupi Mengikut Ahli
·
Mesra Murid Abad 21
·
Mudah Digunakan
·
Cara Penggunaan dilampirkan
|
|
Buku/Kad Ganjaran
|
|
||
Kad Kepimpinan
|
|
||
Keperluan Alat Tulis
*penggunaan gerak kerja kumpulan seperti gam, gunting,
whiteboard marker, pensel warna, dsb
|
|
||
Fizikal Tool Kits
|
·
Ada label Kumpulan
·
Ada senarai ahli kumpulan
·
Disampul/dibalut dengan elok
·
Tertutup
|
|
|
Keseluruhan
|
Ruang / Sudut Dilabel
|
·
Label Jelas
·
Mengunakan system coding atau numbering
·
Aset sekolah di tagging
|
|
Meja Dan Kerusi Dilabel
|
|
||
Kipas Dan Lampu Dilabel Atau Mempunyai Pelan Suis
|
|
No comments:
Post a Comment